denieuwevolkswagenpologti4

De nieuwe Polo GTI is gepresenteerd

De iconische 'pocket rocket' van Volkswagen heeft een opvolger gekregen, de nieuwe Polo GTI is gepresenteerd. Rijplezier is gegarandeerd bij het topmodel van de Polo-range dankzij de 152 kW/207 pk sterke 2.0 TSI turbomotor en het standaard gemonteerde adaptieve onderstel ‘Sport Select’. Uiteraard is de Polo GTI direct de herkennen aan het GTI-design in het interieur en het exterieur. Nieuw is dat de Polo GTI nu ook volledig digitaal is, gedeeltelijk autonoom rijden is mogelijk en is te herkennen aan de opvallende Volkswagen LED-lichtstrip in de grille. 

Ultieme sportiviteit en toch efficiënt

De 2.0-liter TSI-benzinemotor beschikt over dubbele inspuiting, zowel direct als indirect, en heeft een elektronische klephoogteverstelling aan de inlaatzijde. Een hele mond vol dat resulteert in 152kW/207 pk aan vermogen en een maximumkoppel van maar liefst 320 Nm. Combineer dit met een automatische zeventraps DSG-transmissie en de Polo GTI schiet in 6,5 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 240 km/u. Deze prestaties dankt de 'pocket rocket' ook aan het lage gewicht van maar 1.286 kg en is daarom ook erg efficiënt.  

denieuwevolkswagenpologti12

Standaard heeft de Polo GTI een adaptief Sport Select-onderstel dat nog eens 15 mm lager ligt dan bij de reguliere polo. De bestuurder kan ook nog eens kiezen uit twee settings voor de schokdempers, daarbij heeft de nieuwe GTI een grotere stabilisatorstang vóór en een stuggere demping waardoor hij nog sportiever rijdt. Vier rijstanden heeft de bestuurder tot zijn of haar beschikking: Eco, Individual, Normal en Sport, waarbij Sport uiteraard de rijstand is waarbij de aandrijving, motor en onderstel op hun felst zijn. Voor maximale efficiency is er de Eco-stand, waarin de Polo GTI met uitgeschakelde motor kan ‘zeilen’. 

Kenmerkend GTI met hedendaagse features

Van binnen en van buiten is de nieuwe Polo een echte GTI. Nieuwe achterlichtunits, standaard IQ.LIGHT LED-matrix koplampen en een opvallende, doorlopende LED-lichtstrip in de grille. De iconische GTI-logo's, sportieve bumpers, grote luchtinlaten en rode remklauwen geven de polo karakter en uitstraling. 

In het interieur zijn het de premium sportstoelen met ruitpatroon, een GTI-stuurwiel en rode accenten die hiervoor zorgen. De Polo GTI is digitaler dan ooit.  De GTI is standaard voorzien van een Digital Cockpit met een 8-inch scherm; Digital Cockpit Pro met 10,25 inch display is een optie. De Polo GTI is leverbaar met de nieuwste infotainmentsystemen. Het Ready2Discover-systeem beschikt al over een 8,0 inch kleurentouchscreen en Discover Pro over een nog groter, 9,2 inch scherm. 

IQ.DRIVE

IQ.DRIVE is standaard op de nieuwe Polo GTI. Hierbij is ook Travel Assist inbegrepen, dat gedeeltelijk autonoom rijden mogelijk maakt. Travel Assist assisteert bij het automatisch afstand houden tot de voorganger en houdt de Polo tussen de wegmarkering, zonder dat de bestuurder zelf gas geeft, remt of stuurt. Uiteraard moet de bestuurder de handen aan het stuur houden, het slimme multifunctionele stuurwiel detecteert en waarschuwt de bestuurder als dit niet het geval is. 

Naast Travel Assist is voor de nieuwe Polo GTI ook Adaptive Cruise Control, Lane Assist en Front Assist met City Emergency Braking beschikbaar. Aanvullend is er onder meer het optionele Assistance Pakket, inclusief Dodehoeksensor (Side Assist), Proactieve inzittendenbescherming (Pre-Crash) én Parkeerassistent (Park Assist).

Eind dit jaar bij Huiskes-Kokkeler

De marktintroductie is naar verwachting eind dit jaar in Nederland. Prijzen en exacte specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt. Op de hoogte blijven van prijzen en andere informatie rondom de nieuwe polo? Klik dan op de button!