Meer limousine dan sedan

De Volkswagen Passat zal niet meer als sedan-variant worden geproduceerd, maar de ID.7 krijgt wel deze vorm. Is dit zijn directe opvolger?

De ID.7 kan zou het elektrische alternatief voor de Passat kunnen zijn, al is de ID.7 eigenlijk meer een limousine dan een sedan. Het model is bijna 5 meter lang en heeft een wielbasis van een kleine 3 meter, waarmee de ID.7 een stuk groter is dan de Passat en de overige concurrenten.

volkswagenid1-6

Volkswagen ID.7

Met de Volkswagen ID.7 is nog niet alle focus gelegd op de best mogelijke stroomlijn in het design om luchtweerstand te verminderen. Desondanks is er met een volle acculading wel 615 tot 700 kilometer (WLTP) mogelijk, afhankelijk van het accupakket dat u kiest: 77 kWh of 86 kWh nettocapaciteit. Met een 400 volt boordnet met maximaal 170 kW is snelladen mogelijk voor de 77 kWh-versie, de duurste versie van 86 kWh kunt u snelladen met maximaal 200 kW.

volkswagenid8

Nog steeds achterwielaandrijving

Voor beide accupakketten komt er een 286 pk en 545 Nm sterke elektromotor op de achteras. In de onderstaande video neemt AutoWeek u mee in de nieuwe ID.7. Hierin is te zien hoe de nieuwe Volkswagen ID.7 rijdt. Beoordeel zelf of deze comfortabele rijstijl bij u past, of dat u toch meer op uw plek bent in een vierwiel aangedreven en krachtigere GTX-versie die later (eventueel) op de markt zal komen.

Vanaf juni 2023 zal de productie van de ID.7 in Emden van start gaan en wordt komend najaar verwacht voor levering. De introductie van de ID.7 stationwagen wordt een jaar later verwacht. De vanafprijs van de ID.7 is nog niet officieel bekendgemaakt, maar Volkswagen probeert in Duitsland de prijs net onder de € 60.000 te krijgen, dat betekent dat hij in Nederland net iets duurder wordt. De ID.7 kan in principe de opvolger van de Passat worden genoemd, maar toch is het model aanzienlijk groter en tevens duurder. De Passat Sedan had een vanafprijs van ongeveer € 45.000.

Rijd mee met de ID.7
Play

Rijd mee met de ID.7

AutoWeek neemt u mee