De nieuwe Škoda Elroq
ID.-modellen met een nieuw design
De afgelopen weken is er veel ontwikkeling geweest in de ID.-Family van Volkswagen. Met de ID.2all bracht Volkswagen onlangs een nieuwe, rustiger design naar voren voor de elektrische ID.-modellen. De ID.7, die deze week werd gepresenteerd, lijkt qua design-opzicht echter nog aardig op de ID.-modellen die al op de markt zijn, zoals de ID.4, ID.5 en ID. Buzz. Houdt Volkswagen ook voor de ID.2all nog vast aan deze designtaal?
Wat vindt Nederland?
Toen de Volkswagen ID.2all een maand geleden werd onthuld, leverde dit in Nederland veel positieve reacties op, niet alleen vanwege de betaalbare prijs voor een elektrische auto, maar ook het unieke design. Volkswagen laat hiermee zien dat er met ergonomie en design een andere weg wordt ingeslagen. Hiermee wordt een bredere doelgroep aangesproken. Nodig is dat ook wel, want het blijft een auto “van het volk”. Vooral op het interieur zal de focus liggen, om deze rustiger, meer ingetogen in te richten met fysieke bedieningsknoppen voor de klimaatregeling. Daarnaast komen er weer vier losse raamknoppen en echte toetsen op het stuur, hetgeen waar de eindgebruiker behoefte aan heef.
De ID.-modellen in de toekomst
De nieuwe ID.7 die deze week gepresenteerd is, is in alle opzichten een echt ‘ID-model’, die in dezelfde stijl is ontworpen als de ID.3, ID.4, ID.5 en ID. Buzz. De ID.2all is dan weer anders, hoe zit dit precies? Volkswagens Head of Product Planning Henrik Muth legt graag uit wat er met de toekomst van de elektrische ID-modellen zal gaan gebeuren. “Als je kijkt naar de levensloop van de binnenkort nieuwe Passat die komen gaat en deze ID.7, dan kun je je voorstellen dat die modellen ongeveer gelijktijdig vervangen moeten worden”. Als dat zover is, lijkt er dus één nieuw (elektrisch) design te komen als vervanging van beide. De traditionele Volkswagen-eigenschappen in combinatie met een paar elementen van de ID-reeks, waardoor er een ID.2all-achtig design zal ontstaan. Dit zal ook voor andere modellen gelden, zoals de combinatie ID.3/Golf en ID.4/Tiguan.
ID.7 valt tussen twee "tijdperken"
Maar toch is de ID.7 gebaseerd op het design van de vorige ID.-modellen, terwijl er al nieuwe plannen waren. Dit komt doordat deze al in ontwikkeling was op het moment dat Volkswagen besloot om een nieuwe weg in te slaan op het gebied van design. De nieuwe elektrische limousine heeft, net als de gefacelifte ID.3, nog altijd de aanraakgevoelige ‘touch-knoppen’ op het stuur. Toch heeft de ID.7 wel een verlichte ‘slider’ onder het vernieuwde en grotere infotainmentscherm.
Altijd licht
Over het design van de ID.7 is tevens nog wat bijzonders te vermelden, want het nieuwe topmodel van de ID.-familie heeft nu altijd een doorlopende lichtbalk in de neus. Dit is bij de overige ID.-modellen voorbehouden aan versies met de optionele IQ Light-verlichting. Ook bij de ID.7 komt de verlichting in twee verschillende opties, maar beide bieden een brede ‘dagrijlicht-streep’. Ook aan de achterzijde brandt het achterlicht als één doorlopend geheel, die enkel wordt onderbroken door het logo. Dat logo zal in de loop der tijd ook verlicht worden, zoals te zien was op de nieuwe Touareg. Als de regels hierop worden aangepast, zullen andere Volkswagens ook worden voorzien van een verlicht merklogo, dus ook de ID.7 en ID.2all.