De investering meer dan waard

De elektrisch aangedreven Volkswagen ID.Buzz vergt een aardige investering, maar het is de investering op lange termijn zeker waard. De Volkswagen ID.Buzz is net zoals veel andere elektrische modellen niet aan de goedkope kant, toch kent het model heel veel voordelen in onder andere de gebruikskosten. Het batterijpakket van 77 kWh en de gehele aandrijving zijn nogal kostbaar. Voor de bedrijfswagen versie ID.Buzz Cargo betaalt u ook excl. BTW (en BPM), wij kunnen dan ook niet ontkennen dat dat € 15.000 meer is dan voor een Volkswagen Crafter op diesel. Met BTW en BPM is het verschil wel kleiner, zo’n € 4.000. Omdat er voor een elektrische auto geen BPM geldt en voor een met verbrandingsmotor wel, is het verschil in de BPM dus al aanzienlijk groot.

P1233885

Andere mindset vereist voor de ID.Buzz

Kiezen voor een elektrische auto/ID.Buzz vereist een andere mindset. Belangrijk is om naar het gehele kostenplaatje kijken en dan vergelijken met brandstofauto’s. De gebruikskosten van elektrisch aangedreven voertuigen zijn immers veel lager dan bij eentje met brandstofmotor over de langere termijn, bijvoorbeeld op het gebied van onderhoud en minder slijtende delen.

Web Ready JPG-vwn_service-for-id_b2c_charging-information_campaign-motif-01

Totale kosten

Onder aan de streep moet de ID. Buzz dus voordeliger zijn in de totale kosten. Gebruikt u deze over een periode van vijf tot zeven jaar, dan is deze niet of nauwelijks duurder dan een bestel- of personenbus op brandstof. U kunt het batterijpakket ook als extra opslag gebruiken voor uw eigen zonnepanelen, zodat deze stroom weer benut kan worden in het eigen huis als de zon niet schijnt. Dit verlaagt nog meer energiekosten voor in uw huis, vooral omdat de energie in de batterij van de ID.Buzz opgeslagen kan worden.

Web Ready PNG-VW_BUZZ_GRADED_ALL_2

Veranderende salderingsregeling

Dit gebruik voor eigen huisstroom is extra interessant als in de loop der tijd de salderingsregeling wordt verminderd. Dat is de regeling waarbij de opgewekte zonne-energie weggestreept kan worden tegen uw jaarlijkse stroomverbruik thuis. Dat kan straks niet meer en is het voordeliger om de deze energie direct zelf te gebruiken en/of op te slaan in een batterij (bi-directioneel laden) van een elektrische auto.

db2022au00180

Sympathieke auto met ruimte

De ID.Buzz heeft voor een personenbus een riante ruimte, het meest aan vijf inzittenden en hun bagage. Als Cargo is de laadruimte ook groot genoeg voor vele servicediensten. De ID.Buzz heeft ook een moderne en vrolijke uitstraling, waardoor hij snel opvalt. Medeweggebruikers bleken de eerste maanden ook heel enthousiast te zijn over de looks van deze sympathieke auto.

ID.Buzz (people) hero

Veel voordelen met rijden

De elektrische ID.Buzz rijdt stil, soepel en trekt vlot op. De bodemplaat en onderstel vergelijkbaar met die van de Volkswagen ID.5. Een korte draaicirkel van maar liefst 11,09 meter, wat mogelijk is gemaakt door zijn achterwielaandrijving. Dit maakt hem heel wendbaar en geeft voordelen bij manoeuvreren en parkeren. Door de schuifdeuren (elektrisch te openen en sluiten) is instappen op de achterbank vrij gemakkelijk en is er ongekend veel beenruimte. De transmissie is een hendel die zich bevindt achter het stuur, waardoor een pook en een vaste console tussen de voorstoelen niet nodig is. Hier zit nu een verwijderbare box tussen de stoelen met veel opbergmogelijkheden.

db2022au00181

Bagageruimte en opladen

Achter de achterbank is een laadruimte van maar liefst 1.121 liter. Met de achterbank neergeklapt is er nog meer ruimte mogelijk. Een dubbele bagagevloer is tevens mogelijk. Dit is een stevige plaat, waarvan het achterste deel opklapbaar is en is met een aluminium frame bevestigd aan de eigenlijke vloer. Dit resulteert in een volledig vlakke laadvloer bij neergeklapte achterbank, waarbij er onder die vloer nog plek is voor overige spullen, zoals de laadkabel.

Web Ready JPG-VW ID. BUZZ CARGO -1

Prestaties

De Volkswagen ID.Buzz heeft een accupakket van 77 kWh, waarmee ruim 410 kilometer actieradius mogelijk is onder gunstige weers- en wegomstandigheden. Bij minder gunstige omstandigheden (lagere temperaturen, veel tegenwind, hoge snelheden of veel snelwegkilometers) is de actieradius  350 kilometer, handig is dus om tussen de ritten door op te blijven laden als u veel kilometers moet afleggen op een dag. Het opladen van 5% naar 80% kan in 30 minuten gerealiseerd worden aan een snellader met maximaal 170 kW.

id.buzzcargo6

Assistentie en veiligheid

De Volkswagen ID.Buzz is natuurlijk in het bezit van een berg aan veiligheids- en bestuurdersassistentiesystemen. De meeste functies worden bediend via het centrale display. Alleen temperatuur (gescheiden links en rechts) en audiovolume worden nog via sliders onder het scherm ingesteld. Functies in het infotainmentdisplay kunt u bedienen vanaf het stuur. Dat geldt ook voor de radio, handsfree bellen en cruise control. Tevens zijn er in totaal zeven USB-poorten aanwezig.

Meer weten over de Volkswagen ID.Buzz? Bekijk onze modelpagina en blijf op de hoogte.