De nieuwe Škoda Elroq
Dankzij de softwareversie 3.0 beschikken alle ID.-rijders over een aantal nieuwe functies. Hierdoor wordt het gebruiksgemak verder vereenvoudigd en neemt de oplaadtijd af. Op basis van gedeelde data tussen de ID-modellen zet Volkswagen verdere stappen richting autonome mobiliteit.
De ID. Software 3.0 is een grote stap in de doorontwikkeling van de ID.-modellen. Gebaseerd op anoniem verzamelde data door andere Volkswagens, wordt de vernieuwde Travel Assist sterk verbeterd. Zo kan de nieuwe Travel Assist ook ondersteuning bieden op wegen zonder centrale rijstrookmarkering. Het voertuig lijnt zich dan uit met gedetecteerde rijstrookgrenzen om in het midden van de rijbaan te blijven, met dank aan andere Volkswagens waar data beschikbaar van zijn. Doordat de predictive cruise control inbegrepen is, houdt de ID. zich aan geldende snelheidslimieten en past hij zijn snelheid zelfstandig aan bij het naderen van rotondes en bochten.
Travel Assist: nog meer verbeteringen
Ook de directe omgeving van de auto wordt in de gaten gehouden dankzij Travel Assist. Bij snelheden vanaf 90 km/u is het nu mogelijk om een inhaalactie uitgevoerd te laten worden . U dient hiervoor alleen de richtingaanwijzer aan te zetten en de handen aan het stuur te houden. Hierdoor kunt u de inhaalactie op ieder gewenst moment onderbreken.
Eenvoudig parkeren
Met Park Assist Plus vindt uw Volkswagen geschikte parkeerplekken vanuit zichzelf. Tot snelheden van 40 km/u en 20 km/u kan dit systeem respectievelijk parkeerplaatsen parallel aan de rijbaan en parkeervakken vinden. Opvolgend voert het systeem zelfstandig de inparkeermanoeuvre uit, waarbij de Memory functie zelfs vijf parkeeracties kan onthouden. Het ID.-model herkent de parkeeractie na een enkele uitvoering en kan deze in het vervolg zelfstandig uitvoeren.
Upgrade van Augmented Reality
Ook de Augmented Reality heeft een upgrade ontvangen bij deze software-update. Het head-up display laat naast rijstrookwisselingen nu meerdere symbolen zoals rotondes zien. Ook de afstand tot de eindbestemming kan nu worden weergegeven en passen de afslagsymbolen beter bij de omgeving. Bovendien wordt het batterijpercentage van het accupakket weergegeven in de ID. Cockpit (instrumentenpaneel). Tevens is de voice control verder geoptimaliseerd.
Verminderde laadtijd
Alle ID.-modellen die beschikken over een accupakket met 77 kWh kunnen nu met maximaal 135 kW laden, in plaats van de gebruikelijke 125 kWh. Ook de optimalisatie van het warmtemanagement zorgt voor een verbeterde efficiency en dus ook een grote actieradius. Ten behoeve van het accupakket is de Battery Care Mode ontwikkeld. Hierbij stopt de auto vanzelf het opladen wanneer een batterijpercentage van 80% is bereikt.
Navigatie-update
De positionering van iedere ID. kan nu nog beter worden afgelezen. Aanbevelingen voor afslagen en rijbaanwisselingen zijn dankzij de update nog nauwkeuriger. De lichtstrip onderaan de vooruit, ook wel ID. Light genoemd, ondersteunt de berijder visueel bij aanbevolen rijbaanwisselingen. Bovendien geeft de ID. Light ook waarschuwingen bij lokale en gevaarlijke omstandigheden. Deze waarschuwingen worden gebaseerd op Car2X-technologie, die voertuigen onderling laat communiceren. Hierdoor kan een stilgevallen auto zich zichtbaar maken voor andere ID.-rijders, evenals een ambulance in de buurt.
Doordachte e-routeplanner
Het laadmenu wordt nu op het eerste scherm getoond van het touchscreen. Er wordt meer informatie aan de rijder gegeven, terwijl het tegelijkertijd overzichtelijker is gemaakt. Om zo snel mogelijk op het gewenste adres te komen, berekent het navigatiesysteem een route inclusief slim gekozen tussenstops. Hierbij wordt de verkeersinformatie en de gewenste laadstatus van de batterij in acht genomen.
Nieuwe kopers ontvangen direct de verbeterde software. In de loop van 2022 wordt de ID. Software 3.0 beschikbaar voor reeds rijdende auto's, geheel gratis. De functies Park Assist Plus en zelfstandig inhalen zijn uitsluitend en optioneel verkrijgbaar voor ID.-modellen die in het heden worden geproduceerd.