De nieuwe Škoda Elroq
Een halve eeuw verder
De Volkswagen Passat viert in het jaar 2023 alweer zijn vijftigste verjaardag. In 1973 werd de nieuwe modelfamilie de eerste met een watergekoelde motor die Volkswagen. Nu 50 jaar later is het model nog steeds onder ons. Om dit te vieren organiseert Volkswagen het Classic vijf decennia Passat, een oldtimerbeurs in Techno Classica in Essen. Wij blikken alvast terug op de eerste drie van de acht generaties van deze succesvolle middenklasser: de Passat B1, B2 en B3.
Acht generaties
Al vijftig jaar rijden is de Volkswagen Passat overal te vinden. Al meer dan dertig miljoen keer verkocht auto’s en daarmee is de Passat na de Golf en de Kever één van de bestverkochte auto’s in allertijden. De Passat is altijd al een model geweest met een simpel, maar ruim design. Tevens volgt dit jaar nog een nieuwe negende generatie. Klanten roemden de Passat om zijn veelzijdige kwaliteiten, grote bruikbaarheid, hoge kwaliteit en betrouwbaarheid. De Passat is gedurende deze acht generaties flink ontwikkeld.
Passat B1 (1973-1980)
De Passat B1 was in 1973 het begin van een nieuw tijdperk. Volkswagen leunde al jaren op de eigenlijk verouderde luchtgekoelde boxermotor achterin, maar met de Passat werd in dit jaar een nieuwe weg ingeslagen met watergekoelde techniek, voorwielaandrijving en modern design. De Passat was destijds de opvolger van de Volkswagen Type 3 en kwam op de markt als gezinsauto die meer ruimte en luxe bood dan de luchtgekoelde modellen. De Volkswagen Passat debuteerde op de Autobeurs van Genève in 1973 als tweedeurs en vierdeurs hatchback-sedan. De Passat Variant volgde in januari 1974. Over de naam was alleen nog wel een klein beetje verwarring bij de presentatie: In Duitsland/Europa werd het model wel Passat genoemd, maar in bijvoorbeeld Verenigde Staten werd hij “Dasher” genoemd.
Het design
De Passat had een nieuw design ten opzichte van de oude luchtgekoelde, ronde voorgangers. De Italiaanse auto-ontwerper Giorgetto Giugiaro was de grondlegger van deze nieuwe designtaal. Hij ontwikkelde een nieuw model op basis van de Audi 80 B1. Het verschil met de Audi 80 B1 was wel dat deze een traditionele sedan was en de Passat een schuin aflopende achterzijde kreeg. De Passat was ook nog één van de eerste auto’s die werd ontworpen met behulp van een windtunnel. Het originele model wordt momenteel ook nog gezien als een designicoon. Giugiaro ontwierp ook de eerste Scirocco en de allereerste Golf I, die in 1974 op de markt kwamen.
De krachtbron van de jaren ‘70
Met drie benzinemotoren had de Passat 85 pk en een maximumsnelheid van 170 km/u. De eerste generatie werd in de zeven jaar dat hij gebouwd is, uitgebreid met nog eens vijf motoruitvoeringen. De krachtigste was de 1,6-liter benzinemotor uit de GLI, die tevens in eerste Golf GTI met 110 pk werd gebruikt. Vanaf 1978 werd voor het eerst ook een dieselmotor in de Passat geleverd. De 1,5-liter diesel leverde 50 pk en reed 1 op 13,3. De acceleratie van 0 naar 100 km/u ging in 21 seconden, dat is niet meer voor te stellen. Desondanks was de diesel erg populair bij de klanten die veel reden.
Passat B2 (1980-1988)
In oktober 1980 werd de Passat B2 geïntroduceerd, met moderne technologieën en meer efficiëntie. Deze tweede generatie werd in Emden en Wolfsburg geproduceerd en was opvallend groter dan zijn de B1. De B2 was als verfijndere en modernere facelift van de B1 bedoeld, maar bleven enkele onderscheidende designelementen hetzelfde. De Passat B2 werd geproduceerd als hatchback sedan en als vijfdeurs Variant. De B2 was destijds één van de eerste auto's die werd gebouwd met behulp van de computer-aided design (CAD)-technologie. Zo werd de productie versneld en de kwaliteit van de auto verbeterd. Het was ook de eerste Volkswagen die gebruik maakte van de modulaire Volkswagen Group A2-platformarchitectuur voor voorwielaangedreven auto’s. Later werd deze ook werd gebruikt voor andere Volkswagen-modellen, zoals de Golf, Jetta, Scirocco en Corrado en de Audi’s 80 en 90.
Veel verschillende uitvoeringen
De Passat B2 ging acht jaar in productie en gedurende deze acht jaar was er keuze uit benzinemotoren die varieerden van 55 tot 140 pk en dieselmotoren van 55 pk en 80 pk. Hij werd zelfs aangeboden als Formule E-versie, in combinatie met een 55 kW (75 pk) sterke 1,6-liter motor. De Formule E van Volkswagen had toen bijvoorbeeld al een start/stop-systeem. In 1981 werd de Volkswagen Passat B2 gebruikt als dienstvoertuig tijdens het bezoek van Paus Johannes Paulus II aan Duitsland. De Passat van de Paus was voorzien van een verhoogde achterbank, zodat hij beter zichtbaar was voor het publiek.
Vanaf 1984 kwam er een vierwiel aangedreven Passat in de vorm van de Variant GT syncro. Hiermee wilde Volkswagen haar eerste stationwagon-crossover lanceren.
Passat B3 (1988-1993)
De derde generatie van de Passat werd in 1988 onthuld en hiermee kwam er een eind aan de hoekige ontwerptaal van de B1 en B2. De nieuwe ontwerper Herbert Schäfer wilde een meer functionele en praktische auto. Dit resulteerde in een gestroomlijnd design en een nog ruimer interieur. De vormen van de B3 waren ronder en rustiger en had geen zichtbare grille meer. De grille van de B1 en B2 leverde de Passat de bijnaam ‘Neusbeer’ op. De afwezige grille werd overigens alleen bij de B3 gebruikt, hierna kreeg de Passat “gewoon” de grille weer terug.
Nieuwe innovaties
De B3 was ook de eerste Volkswagen die standaard was uitgerust met airbags, wat destijds een belangrijke veiligheidsinnovatie was, samen met het ‘Servotronic’ stuurbekrachtigingssysteem. Dit systeem paste de stuurbekrachtiging automatisch aan op basis van de rijsnelheid, wat zorgde voor comfortabele ritten in de Passat. De (dwarsgeplaatste) motoren waren vanaf 72 pk aardig sterk. Met de VR6 uit het voorjaar van 1991, deed Volkswagen daar nog een schepje bovenop. Deze had een 2,8-liter zescilinder en een vermogen van 174 pk, waarmee hij een top van 224 km/u haalde. Momenteel is het zelfs een zeer gezochte youngtimer, samen met de Passat G60 die een 1,8-liter motor met 160 pk en vierwielaangedreven syncro bezit. Tot oktober 1993 waren er al meer dan zes miljoen Passats verkocht.
Techno Classica: 50 jaar Passat
Benieuwd naar de eerste drie generaties van de Volkswagen Passat? Ze zijn vanaf vandaag t/m 16 april te zien op de Techno Classica in Essen. De eerste keer dat meerdere merken uit de Volkswagen Groep samen op één stand staanonder het motto ‘Leidenschaft verbindet’ (‘passie verbindt’) De merken Volkswagen Classic, Volkswagen Bedrijfswagens Oldtimers, Audi Tradition, Škoda, Autostadt, Stichting AutoMuseum en Volkswagen Classic Parts zijn te vinden in hal 3.