De nieuwe Škoda Elroq
Generatie 4 t/m 6
Zoals recent al bij ons te lezen was, viert de Volkswagen Passat dit jaar zijn vijftigste verjaardag. Dit najaar is het zover: de langverwachte negende generatie van de Volkswagen Passat wordt gepresenteerd. Wat in 1973 begon als een innovatieve modelfamilie met een watergekoelde motor, is uitgegroeid tot een wereldwijd succesverhaal dat nog altijd voortduurt. Van gezinnen tot taxichauffeurs, de Passat is altijd een betrouwbare keuze gebleken. En ook zakelijke rijders zijn al decennialang fan van deze auto, die zelfs behoort tot de meest succesvolle zakenwagens in Europa. Na de eerste 3 generaties gaan we nu eens terugkijken naar de Passat B4, B5 en B6, waar we de aandacht op vestigen.
Passat B4 (1993-1997)
Ontdek de tijdloze elegantie van de Passat B4, een veilige en verfijnde keuze voor autoliefhebbers. Geïntroduceerd in 1993 op de IAA in Frankfurt, combineerde deze vierde generatie Passat de klassieke charme met geavanceerde aerodynamica en functionele eigenschappen. Met een opvallende grille, geïnspireerd door zijn tijdgenoten zoals de Golf III, straalde de Passat B4 een vriendelijke uitstraling uit. Volkswagen zorgde voor optimale veiligheid met airbags, gordelspanners, hoofdsteunen en een elektronisch gestuurd antiblokkeersysteem (ABS). Met een carrosserie die dertig procent stijver was dan zijn voorganger, bood de Passat B4 kalmte en een bijzondere rijervaring.
Een marathon-renner
De Volkswagen Passat B4 was net een marathon-renner, namelijk een koning op lange afstanden. Met krachtige TDI-motoren leverde hij indrukwekkend koppel en ongekende zuinigheid. Geen tankstops meer tijdens ritten van meer dan 1.000 kilometer. In 1996 verpulverde een Passat B4 het wereldrecord voor de langste afstand op één tank. Duitse ingenieurs legden meer dan 1.500 kilometer af zonder te tanken, ruim honderd kilometer verder dan het vorige record. Naast zijn prestaties bood deze luxe limousine voldoende ruimte en uitstraling. Hij werd zelfs gekozen als officieel voertuig voor de G7-top in 1995. De Passat B4, met zijn comfortabele interieur en ruime kofferbak, vervoerde de bagage van wereldleiders zoals Bill Clinton en Jacques Chirac. Met de laatste productie in april 1997, zijn er in totaal 690.000 Passats B4 gebouwd, waarvan 60 procent in de Variant-uitvoering.
Volkswagen Passat B5 (1996-2005)
De Passat B5 van Volkswagen, gelanceerd in 1996, bracht het begrip 'understatement' naar een nieuw niveau. Het design, gecreëerd door Hartmut Warkuß, was opvallend subtiel maar met een premium uitstraling en hoogwaardige kwaliteit. De perfecte naden tussen de carrosseriedelen en de luchtuitstroomopeningen die als mini luxaflexjes konden worden gesloten, waren enkele van de opvallende details. Het aanbod aan aandrijflijnen was indrukwekkend, variërend van zuinige 66 kW (90 pk) TDI-motoren tot krachtige vierwielaangedreven W8-motoren met 202 kW (275 pk).
Nieuwe technische uitvindingen
Deze generatie introduceerde ook nieuwe digitale functies, zoals een kleurenkaartnavigatiesysteem, een elektronisch gestuurde Tiptronic-transmissie en ESP-antislipbeveiliging. Het Climatronic-systeem was een nieuwe toevoeging, met geavanceerde automatische airconditioning en afzonderlijke temperatuurregeling voor bestuurder en passagiers. De Passat B5 was een favoriete keuze als zakelijke leaseauto in Nederland tussen 1996 en 2005, met name de dieselmotoren waren erg populair. Naast Duitsland werd de Passat B5 ook geproduceerd in Spanje, Portugal, Brazilië en China, waar het tot 2011 als Passat Lingyu op de markt werd gebracht.
Volkswagen Passat B6 (2005-2010)
De Passat B6, gelanceerd in 2005 op de Autosalon van Genève, maakte autoliefhebbers razend enthousiast. Het revolutionaire ontwerp, onder leiding van topontwerper Walter de Silva, bracht een nieuwe emotie in de Volkswagen-serie. Met een gestroomlijnde en moderne uitstraling, straalde de Passat B6 een slank en dynamisch profiel uit, met scherpe lijnen die de nadruk legden op de krachtige voorkant. Dankzij een slimme platformarchitectuur genoten passagiers van ruimte en comfort, terwijl de Variant een ongeëvenaarde bagageruimte bood, met een indrukwekkende 1.731 liter. Een ware benchmark op de markt.
Een nieuw tijdperk van modern rijden
De Passat B6 van Volkswagen was een meesterwerk voor autoliefhebbers. Met geavanceerde technologieën, zoals Adaptive Chassis Control en Park Assist werd rijden steeds plezieriger. Het ACC-systeem past zich aan de weg aan, terwijl Park Assist het inparkeren moeiteloos maakt. En dat is nog niet alles , want men kon genieten van het gemak van infotainmentsystemen met touchscreen en de grip van 4MOTION-Haldex-vierwielaandrijving. Volkswagen tilde innovatie toen ook al naar een hoger niveau.
De eerste 300 pk-Passat
De Passat B6 maakte in 2006 een grote indruk als de snelste en sportiefste Passat ooit, met zijn krachtige 220 kW (300 pk) zescilindermotor. Maar het was de Passat B6 BlueMotion die mateloos populair werd, vooral onder leaserijders, dankzij de innovatieve BlueMotion-technologie. Deze combinatie van technologieën verminderde het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk, waardoor de Passat B6 BlueMotion het zuinigste model in de Passat-reeks was. Met wereldwijde productie kon Volkswagen de auto beschikbaar stellen voor autoliefhebbers over de hele wereld en hielp het merk verder te groeien in diverse markten. Naast de naam Passat wordt de auto in China bijvoorbeeld ook wel Magotan genoemd.