De gestroomlijnde versie van de ID.4

In 2022 voegde Volkswagen een derde model aan de “ID-family” toe, de gestroomlijnde SUV kreeg de naam ID.5. Op dat moment was Europa al bekend met de ID.3 (wat een Golf-formaat EV was) en de ID.4 (een elektrische SUV). Qua formaat werden er bij de lancering van de ID.5 veel overeenkomsten gezien met de ID.4. Toch sprongen er ook genoeg verschillen in het oog: het dak van de ID.5 werd 1,8 centimeter omlaag getrokken en loopt in een vloeiende lijn over in de plat gelegde achterruit. Dit gaf de ID.5 een wat vlotter design, wat door veel mensen wordt gewaardeerd. Door deze overeenkomsten en verschillen wordt de ID.5 vaak als het elegante broertje van de ID.4 gezien.

volkswagenid.5gtx-25

Efficiëntere lijnen

De vernieuwde gestroomlijnde carrosserievorm van de ID.5 geeft een actieradiusvoordeel ten opzichte van de ID.4. Dankzij de aflopende daklijn scoort de coupé-SUV een Cw-waarde van 0,26 in de windtunnel. De ID.4, die de typische hoekige vormen van een SUV heeft, zet daar een Cw-waarde van 0,28 tegenover. Dankzij de betere stroomlijn kan met dezelfde stroomvoorraad de ID.5 iets verder komen dan de hoekigere ID.4.

Web Ready PNG-ID.5 IC0388

Niet inleveren in ruimte

Met de verlaging van de daklijn en het platleggen van de achterruit zult u verwachten dat u moet inleveren in ruimte ten opzichte van de ID.4, maar dit valt alleszins mee. In tegendeel zelfs wat betreft de kofferbakruimte: de auto is namelijk anderhalve centimeter verlengd wat de kofferbak 6 liter extra inhoud geeft. Wordt de achterbank plat gelegd, dan wordt het voordeel zelfs vergroot naar 14 liter. Wat betreft hoofdruimte levert de ID.5 alleen iets in op de achterbank, alhoewel er nog steeds hoofdruimte in overvloed is.

Web Ready PNG-ID.5 IC0396

Interieur van de ID.5

In de ID.5 keert de wel bekende ID-stijl terug, die in alle andere ID-modellen ook te vinden is. Het minimalistische en opgeruimde interieur weerspiegelt een modern en rustgevend interieur. Het interieur kan naar eigen smaak worden ingericht met verschillende pakketten. In het ID-multimedia systeem zijn allerlei functies weggewerkt om u rijervaring te verbeteren. Dit multimediasysteem kunt u zowel met touch bedienen via het centrale infotainmentscherm, als via de haptische knoppen op het stuurwiel. Een leuke extra gimmick die te verkrijgen is op de ID.5 is het ID.Light. Dit is een ledbalk boven in het dashboard, die met lichtsignalen de bestuurder helpt met onder andere navigatie of het waarschuwen voor gevaren.

ID.Light
Play

ID.Light

MEB4

Veel gedeelde MEB-platform voor de Volkswagen ID.5

Ook wat betreft de techniek verschilt de ID.5 weinig van de ID.4, beide modellen staan op het elektrische MEB-platform van Volkswagen. Door dat dit platform modulair ontworpen is, kunnen er allerlei type voertuigen op gebouwd worden. Zo staat de hele “ID-family” op het platform, maar ook andere elektrische modellen van de Volkswagen Groep zoals: de CUPRA Born of de Škoda Enyaq iV. Dit houdt in dat de ID.5 ook zijn techniek deelt met de elektrische ID. Buzz, wat een totaal ander type carrosserie heeft. Bij dit MEB-platform ligt de elektromotor in de basis tussen de achterwielen en er zijn tal van vermogensvarianten te verkrijgen. Het accupakket is in de “sandwichbodem” geïntegreerd, een methode die alom bekend is in de EV designwereld. Het zorgt ervoor dat de accucellen weinig ruimte innemen en dat het zwaartepunt van de auto laag bij de grond blijft.

volkswagenid.5gtx-6

3 aandrijvingsopties

De ID.5 is te verkrijgen met drie verschillende aandrijvingslijnen met allemaal dezelfde accucapaciteit van 77 kWh. Er zijn twee aandrijvingslijnen waarbij de elektromotor op de achteras ligt: één met 174 pk en één met 204 pk. Deze aandrijflijnen zijn beide te verkrijgen op de ID.5 Pro en ID.5 Pro Business en resulteert in alle gevallen in een actieradius van 534 km. Wilt u toch meer vermogen, dan kunt u voor de ID.5 GTX kiezen, die 299 pk levert vanuit een motor op de voor- en achteras. Daarom heeft u bij de GTX ook standaard vierwielaandrijving, die het grotere vermogen makkelijker in tractie omdraait.

De ID.4 beschikt bovenop de drie hierboven benoemde aandrijflijnen over twee extra versies, die beide te verkrijgen zijn voor de ID.4 Pure. Ze hebben een accucapaciteit van 52 kWh, waarbij één versie 148 pk levert en de andere 170 pk.

Hoe rijdt het?

Met de drie verschillende versies is er een verscheidenheid aan sprinttijden, van 10,4 seconden 0 – 100 km/u sprint tot aan 6,3 seconden voor de GTX. Ook in topsnelheid zit een verschil tussen de types waar de Pro en Pro business zijn begrensd op 160 km/u, mag de GTX 180 km/u lopen.

Aandrijving77 kWh / 174 pk77 kWh / 204 pk77 kWh / 299 pk
UitvoeringPro (Business)Pro (Business)GTX
Max. koppel, Nm235310460
Topsnelheid, km/h160160180
Acceleratie, sec. 0-100 km/u10,48,46,3

U kunt de auto sportiever laten maken met het optionele Sport-pakket Plus. Dit pakket bestaat uit een progressieve besturing en adaptieve schokdempers die in vijftien verschillende standen instelbaar zijn. Dit laat uw ID.5 een stuk dynamischer rijden en laat de auto dus sportiever aanvoelen. De dynamische ervaring kunt u versterken met de kuipstoelen die deel uitmaken van het optionele Interieur Top-Sport pakket Plus.

Accu van de ID.5

Door de eerder benoemde accucapaciteit van 77 kWh voor alle uitvoeringen, behalen ze ruim voorbij de 500 km WLTP-actieradius. De accu van de ID.5 kan opladen worden met een maximum vermogen van 135 kW, dit resulteert bij de Pro (Business) voor een 5% - 80% oplaadtijd van 29 minuten.

Aandrijving77 kWh / 174 pk77 kWh / 204 pk77 kWh / 299 pk
UitvoeringPro (Business)Pro (Business)GTX
Oplaadtijd AC 11 kW  (0% - 100%), uurca. 7:30ca. 7:30ca. 7:30
Oplaadtijd DC 135 kW (5% - 80%), uurca. 0:29ca. 0:29ca. 0:36
Web Ready PNG-ID.5 IC0364

ID.5 Pro (Business) uitvoeringen

Naast de GTX heeft de Volkswagen ID.5 nog twee uitvoeringen: de Pro en de Pro Business. Standaard voor de ID.5 Pro krijgt u onder meer: ledkoplampen, 19-inch lichtmetalen velgen, een multimediasysteem met 25,4 cm groot beeldscherm en draadloze smartphone-integratie, lane assist, adaptieve cruise control, parkeersensoren voor en achter en automatische airco. Voor een kleine meerprijs ten opzichte van de Pro, is de Pro Business extra voorzien van onder meer: navigatie, stoel- en stuurverwarming, airco met gescheiden temperatuurzones, keyless access, een achteruitrijcamera en een draadloze telefoonlader krijgt.

Daarnaast kunt u uw ID.5 nog verder personaliseren door middel van de Volkswagen-optiepakketten. Denk hierbij aan veiligheidsfeatures als dodehoeksensoren, pre-safe, adaptief gedempt onderstel of een warmtepomp. Die laatst benoemde warmtepomp zorgt voor een nog verdere actieradius.