De nieuwe Škoda Elroq
De ID.3: eerste van de ID-family
Met deze onthulling doet Volkswagen een grote stap naar het mogelijk maken van elektrische auto's voor een breed publiek. De ID.3 is het eerste model van de elektrisch aangedreven ID. Family die de komende jaren wordt uitgebreid. Met dit model wil Volkswagen het elektrisch rijden laten doorbreken bij de massa. Het eerste model van de elektrische range is daarom ook direct CO2-neutraal en 100% connected. De eerste exemplaren van de ID.3 arriveren medio 2020 en naar aanloop van de introductie worden ook de vanafprijzen bekend gemaakt. In Duitsland zal de basisversie minder dan € 30.000 gaan kosten.
De drie verschillende uitvoeringen hangen samen met de batterij-varianten die in de uitvoeringen worden geplaatst en de reikwijdte daarvan. De drie varianten van de ID.3 krijgen een batterij-variant die een reikwijdte heeft van 330, 420 of 550 kilometer. Het concept van de ID.3 is volledig nieuw. Het MEB-platform is daarom ook speciaal ontwikkeld voor de ID.-modellen. De ID.3 is in de omvang net zo groot als een Golf, maar heeft binnenin veel meer ruimte dan een Golf.
MEB-platform
Het revolutionaire platform is zoals gezegd speciaal ontwikkeld voor de komende elektrische modellen van Volkswagen. De elektromotor, die de ID.3 gaat aansturen, en de ééntrapstransmissie zijn in de achteras geïntegreerd. De batterijen en andere componenten die nodig zijn voor de aandrijving, zijn in de bodem verwerkt of op andere ruimtebesparende plekken in de auto. Mede door het slim wegwerken van grote componenten, een laag zwaartepunt, gunstige gewichtsverdeling en achterwielaandrijving biedt de ID.3 ongekend veel interieurruimte en volop dynamiek voor de bestuurder.
Herkenbaar design
De ID.3 is door het gestroomlijnde design herkenbaar als elektrische auto. De ID. Light-technologie communiceert met de inzittenden en met de andere weggebruikers, zo kunt u met groot licht rijden zonder dat u uw tegenliggers zal verblinden. Om uw ID.3 direct te vinden geeft hij een knipoog wanneer u in de buurt bent, zo ziet u ook op een drukke parkeerplaats waar uw ID.3 staat. De ID.3 1ST Edition krijgt een zeer mooi, maar ook functioneel panoramadak. Het panoramadak geeft niet alleen een ruimtelijk gevoel, maar het creëert ook meer hoofdruimte voor de inzittenden. De ID.3 is 4,26 m lang, 1,81 m breed en 1,55 m hoog. De wielbasis van de ID.3 is 2,77 m en heeft een draaicirkel van maar 10,2 m. De ID.3 is leverbaar met een speciale trekhaak waar een fietsendrager op is te monteren (laadvermogen 75 kg). De ID.3 heeft geen middentunnel door de elektrische aandrijving in de achteras, dit in combinatie met de slimme indeling heeft de ID.3 een ongekend ruim ‘open space’-interieur met vijf zitplaatsen. De bagageruimte van de elektrische Volkswagen bedraagt 385 liter.
Het centrale 10,1-inch display en het digitale instrumentenpaneel werkt zeer intuïtief. De bediening van de ID.3 gaat via touch-buttons, alleen voor de elektrische ruiten en voor de alarmverlichting zijn er nog traditionele knoppen aanwezig. Optioneel is een augmented reality head-up display leverbaar die informatie voor de bestuurder op de voorruit projecteert. De ID.3 is ook met uw stem bedienbaar en luistert ten eerste naar het commande: "Hello ID". De slimme ID.3 ziet zelf gevaren, waardoor het ook zelf een remactie kan uitvoeren wanneer nodig.
Actieradius tot 550 km
Zoals hierboven vermeld, heeft u de keuze uit drie ID-modellen die elk een andere batterij-variant hebben. Hieronder staan de drie batterij-varianten beschreven:
- Basisversie: 45 kWh, actieradius 330 km (WLTP).
- Mid-range versie: 58 kWh, actieradius 420 km (WLTP)
- Grootste versie: 77 kWh, actieradius 550 km (WLTP)
De basisversie en de mid-range versie is oplaadbaar met maximaal 7,2 kW wisselstroom en maximaal 50 kW gelijkstroom (100 kW gelijkstroomladen optioneel). De grootste batterij is te laden met maximaal 11 kW (wisselstroom) en 125 kW (gelijkstroom). De daadwerkelijk actieradius die u zal ondervinden tijdens het gebruik van uw ID.3 is afhankelijk van verschillende factoren als buitentemperatuur, het aantal inzittenden, het bagagegewicht en de rijomstandigheden. Afhankelijk van de rijstijl kan 80% van alle rijders met de kleinste batterij-variant een actieradius van 230-330 km realiseren en met de mid-range variant van 300-420 km. Met de 77 kWh-versie is 390-550 km zonder tussentijds laden haalbaar.Volkswagen biedt diverse laadmogelijkheden voor thuis en onderweg. Het laadproces is via een speciale app te starten, te stoppen en te monitoren. Bij 100 kW laadvermogen is de 58 kWh accu van de ID.3 in 30 minuten op te laden voor een forse actieradius van 290 km (WLTP).
Veiligheid en comfort
De ID.3 is niet alleen qua prestaties op topniveau, ook op het gebied van assistentiesystemen, veiligheid en comfort. De Volkswagen ID.3 is bijvoorbeeld leverbaar met Front Assist met City Emergency Braking met Pedestrian Monitoring en multicollision brake. Ook Lane Assist, Side Assist, Park Assist met achteruitrijcamera en keyless acces met verlichte deurgrepen zijn beschikbaar. De nieuwste generatie Park Distance Control laat u nog gemakkelijker parkeren in de meest lastige situaties, de functie laat u schade voorkomen door zelf in te grijpen wanneer u te dicht bij een object komt. Alle navigatiefuncties zijn geïntegreerd in het multimediasysteem en uw smartphone is draadloos op te laden.
De ID.3 1ST
Om de introductie van de Volkswagen ID.3 te vieren, komt Volkswagen met het luxe model: de ID.3 1ST. Hij is te herkennen aan de 1ST-designelementen, licht metalen velgen en hightech voice control. De ID.3 1ST heeft een range 420 km en zal onder de € 40.000 gaan kosten.
De ID.3 is er voor het grote publiek, niet alleen omwille van de prijs en de gunstige fiscale bijtelling, maar ook vooral omdat de ID.3 wordt geleverd in Nederland met maar liefst 6 jaar onderhoud en APK-keuring bij uw Volkswagen dealer: Huiskes-Kokkeler.
De ID.3 1ST arriveert in de tweede helft van 2020 in Nederland. De overige versies zullen spoedig daarna volgen. De prijzen, specificaties en timings van de verschillende uitvoeringen worden binnenkort bekendgemaakt.