De nieuwe Škoda Elroq
Een compacte elektrische Volkswagen
Volkswagen hintte er al weken naar: de introductie van een compacte Volkswagen op het elektrische MEB-platform. In de avond van 15 maart was het dan zover, Thomas Schäfer (CEO van Volkswagen Passenger Cars) presenteerde de nieuwe Volkswagen ID. 2all. Deze voorwiel aangedreven elektrische auto moet een WLTP-actieradius van 450 kilometer kunnen behalen. De auto staat bol van technologie en heeft een nieuwe designtaal die laat zien waar de designafdeling van Volkswagen in de toekomst naar toe wil. De concept auto moet in 2025 als productieauto op de markt komen.
De wedergeboorte
De ID. 2all concept blikt vooruit op de toekomstige designstijl van Volkswagen en voor de kenners valt er meteen iets op aan het design. De C-stijl werd meteen veelbesproken: de ID. 2all geeft namelijk een nieuwe interpretatie aan het klassieke stijlelement van de eerste generatie Golf. Samen met de strakke lijnen en krachtige proporties komt het conceptmodel vriendelijk, dynamisch én tijdloos voor de dag. Zoals we Volkswagen kennen.
Klein vanbuiten, groot vanbinnen
Vanbuiten zullen veel mensen een elektrische versie van de Volkswagen Polo identificeren. Dit is goed verklaarbaar als er naar de compacte buitenafmetingen van de ID. 2all wordt gekeken (LxBxH: 4,05 x 1,81 x 1,53 meter). Maar wie de koets van de ID. 2all betreedt, zal merken dat de auto vanbinnen meer weg heeft van een hedendaagse Golf. Dit heeft de auto te danken aan zijn lange wielbasis van 2,60 meter. Het is goed te merken in de riante bagageruimte van maar liefst 490 liter! Wanneer u de achterbank plat legt (die in twee delen inklapbaar is) wordt de inhoud zelfs 1.330 liter. Daarmee is de ID. 2all echt een grensverlegger, want dit soort scores vindt u normaal gesproken alleen in de hogere segmenten. Voor extra gebruiksgemak is de passagiersstoel ook nog neerklapbaar zodat een laadlengte van 2,20 meter beschikbaar is.
Geluisterd naar de feedback
Ook in het interieur is er innovatie te vinden. Met de nieuwe Digital Cockpit (27,7 cm), het head-up display en het grote (32,7 cm) aanraakscherm zorgt de ID. 2all voor een strakke en hoogwaardige uitstraling. Maar ook in de opzet van het infotainmentsysteem zijn verbeteringen te vinden. Bij de infotainmentsystemen van nieuwe auto’s is de meest gehoorde klacht dat de functies niet makkelijk te bedienen zijn en er te veel gezocht moet worden. De nieuwe opzet van Volkswagen zorgt ervoor dat alle functies eenvoudiger te bedienen zijn. Dit is mede te danken aan de terugkomst van een aparte knop voor het geluidsniveau en aparte knoppen voor een afzonderlijk bedieningscluster van het klimaatsysteem. Bekijk meer details over het interieur op de modelpagina van de Volkswagen ID. 2 (ID. 2all).
De eerste elektrische voorwielaandrijver van Volkswagen
De ID. 2all staat net als alle andere elektrische voertuigen van de Volkswagen Groep op het MEB-platform. Alleen is hier nu een nieuwe draai aangegeven, want de ID. 2all is de eerste elektrische voorwielaandrijver van de groep en geen achterwielaandrijver zoals de andere elektrische modellen (of vierwielaandrijving). Dit platform heet het MEB Entry-platform. Met 226 pk komt de ID. 2all makkelijk van zijn plek en ook in het opladen is het geen slome jongen. Door het MEB-platform is de auto ook voorzien in tal van hightech mogelijkheden zoals onder andere semiautonoom rijden. Voor specificaties over de performance, features en accu kunt u de modelpagina van de ID. 2all bekijken.
Tussen nu en 2026: tien nieuwe elektrische Volkswagens
De ID. 2all concept is één van de tien nieuwe elektrische modellen die Volkswagen tot en met 2026 op de markt brengt. Eerder dit jaar lieten we u al kennismaken met de vernieuwde ID.3 en ID.7 limousine. Later dit jaar wordt ook nog de ID. Buzz met verlengde wielbasis verwacht, als hier meer over bekend is dan informeren wij u te zijner tijd. In de wandelgangen gaat ook rond dat in 2026 een compacte SUV op de planning staat. Bovendien zou Volkswagen ook werken aan een elektrisch aangedreven model dat minder dan € 20.000 gaat kosten.