Diagnose

Autoklachten, storingen en diagnose

Of het nou gaat om een leeglopende band, of een complexe elektronische storing, onze speciaal opgeleide monteurs kennen uw Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda en VW Bedrijfswagen van binnen en van buiten.

Op deze pagina kunt u meer lezen over onze werkwijze bij het opsporen en oplossen van autoklachten.

Werkwijze:

Afhankelijk van de aard van de storing, gaan onze gespecialiseerde monteurs (diagnosetechnici) opzoek naar de oorzaak van de storing of de klacht. Dit zijn een aantal manieren die wij toepassen:
• De monteur rijdt een stukje in uw auto (waarbij u zelf kunt meerijden);
• Uw auto wordt in onze werkplaats uitgelezen om te kijken naar storingscodes. Deze codes geven de monteur meer inzicht in mogelijke oorzaken;
• Visuele en proefondervindelijke inspectie (bijv. speling controleren, lekzoeken, doormeten van componenten) van diverse onderdelen die met de klacht te maken kunnen hebben. 

Veel voorkomende autoklachten:

• Piepende remmen
• Leeglopende band
• Waarschuwingslampjes op het dashboard
• Bonkende of schurende geluiden
• Weinig motorvermogen
• Hoger brandstofverbruik
• Moeilijk schakelen
• Lekkage van koelvloeistof, olie of brandstof
• Airco werkt niet
• Rammeltjes
• Defecte elektronica

Om een goed beeld te krijgen van de klacht is het belangrijk is dat u zo nauwkeurig mogelijk de klacht beschrijft bij het maken van de afspraak. Ook als u zelf al enig onderzoek heeft gedaan, is het verstandig om dit erbij te vermelden.

Inschatting van benodigde tijd en kosten:

Dankzij onze ervaring kunnen wij in veel gevallen vooraf al een inschatting geven van benodigde tijd en mogelijke oorzaken. Echter, elke auto is door het gebruik uniek en daarmee wordt altijd pas tijdens de diagnose duidelijk hoeveel tijd en materiaal er benodigd is.

Duidelijkheid vooraf, geen verrassingen achteraf
Vooraf krijgt u van ons een inschatting van de benodigde tijd. Wij houden u tijdens de diagnose op de hoogte van de constateringen en overleggen altijd over de kosten en mogelijke vervolgstappen. U kunt ook vooraf aangeven hoeveel tijd de monteur maximaal mag besteden aan het zoeken naar de oorzaak (zogenaamde 'diagnosetijd')

100% transparant
Tijdens de diagnose en/of naderhand krijgt u van ons altijd een video-uitleg van de monteur over de bevinding(en) en uitgevoerde werkzaamheden. 

Heeft u ook klachten aan uw auto?

Maak dan gerust een afspraak via onderstaande button of bel ons via 074-255 47 32. Ook voor vragen kunt u gerust contact opnemen. Wij staan graag voor u klaar!

Enkele voorbeelden:

"Bandenspanningslampje gaat steeds branden"

De klant geeft aan dat regelmatig het bandenspanningslampje gaat branden. Na het oppompen van de banden blijft het lampje een tijdje uit, maar na een paar dagen begint het weer te branden. Bij het binnenrijden van de auto ziet de monteur al snel dat één van de banden platter is dan de andere banden. Controle van de bandenspanning bevestigt dat de bandenspanning veel lager is. Het wiel wordt gedemonteerd, opgepompt en in een bak met water gelegd. Direct zijn er luchtbellen zichtbaar en het lek is gevonden. Met de klant worden de mogelijkheden (band vervangen of het lek dichten met een ‘prop’) en bijbehorende kosten besproken. De klant kiest voor de voordeligste oplossing en de monteur dicht het lek met een ‘prop’. Voor de zekerheid wordt het wiel nog een keer getest in een waterbak en de lekkage is opgelost.

"Hoog brandstofverbruik"

Klant heeft een paar maand geleden via marktplaats een auto gekocht geeft aan dat het brandstofverbruik boven-verwachting hoog is. De monteur rijdt een stukje met de auto en merkt dat de auto ook wat vermogen mist. De auto wordt onze werkplaats binnengereden en tijdens de visuele controle wordt de auto uitgelezen op storingen. Tijdens de visuele controle in de motorruimte blijkt al snel dat het luchtfilter van de motor helemaal dicht zit door achterstallig onderhoud. Doordat het luchtfilter helemaal dicht zit, krijgt de motor te weinig lucht en levert daardoor minder vermogen (en verbruikt meer brandstof). In overleg met de klant, hebben wij het luchtfilter vervangen en de klant geadviseerd om een afspraak te maken voor een onderhoudsbeurt en in de tussentijd het brandstofverbruik in de gaten te houden. Een dergelijk vervuild luchtfilter duidt erop dat er méér zaken aan onderhoud toe zullen zijn.

"Bonkend geluid over hobbelig wegdek"

De klant geeft aan een metaalachtig gebonk te horen tijdens het rijden over hobbelige wegen. De monteur gaat een stukje rijden met de auto en merkt inderdaad het gebonk op. Een controle van diverse onderstel-componenten op de brug duidt er al snel op dat er speling zit op de draagarm rechtsvoor. Speling op onderstel-delen zijn kwalen die horen bij auto’s die al wat ouder zijn en/of veel kilometer hebben gemaakt. In overleg met de klant hebben wij de kosten besproken en geadviseerd om ook de draagarm linksvoor te vervangen. Dit omdat de auto toch uitgelijnd moet worden en deze draagarm op zeer korte termijn ook speling zal gaan vertonen. De klant stemt ermee in en laat beide draagarmen aan de voorzijde vervangen. Een testrit geeft aan dat het probleem helemaal is verholpen.

Heeft u ook klachten aan uw auto?

Maak dan gerust een afspraak via onderstaande button of bel ons via 074-255 47 32. Ook voor vragen kunt u gerust contact opnemen. Wij staan graag voor u klaar!

NIEUW: plan telefonisch uw afspraak in via Jan

Plan uw afspraak in bij 'Jan', onze digitale assistent. Het werkt heel simpel en u kunt 24/7 een afspraak plannen via de telefoon. Probeer het uit en bel nu met Jan. Direct na het maken van de afspraak ontvangt u een reserveringsbevestiging via SMS.

Binnen 3 minuten telefonisch een afspraak plannen
Altijd bereikbaar, 24/7
Direct een SMS-bevestiging
Neemt altijd op, dus geen telefonische wachttijden