
Het voordeel van Hybride rijden:
Tot 144 km elektrisch | De power van een PHEV
Heeft mijn auto een distributieriem of toch een ketting? Welke kosten kan ik verwachten als ik de distributieriem moet vervangen? En wanneer moet dit onderdeel vervangen worden? Dit zijn veel gehoorde vragen en onzekerheden die wij vaak te horen krijgen.
De distributieriem is een getande, rubber riem die zorgt dat veel onderdelen in het motorblok op het juiste moment gaan bewegen ten opzichte van elkaar, bijvoorbeeld de timing van de nokkenas t.o.v. de krukas. De nokkenas bepaalt vervolgens weer wanneer de in- en uitlaatkleppen tijdig openen en sluiten.
Wanneer de distributieriem niet tijdig wordt vervangen en hierdoor kapot gaat, kan de motor onherstelbaar beschadigd raken; de timing van de bovengenoemde onderdelen klopt niet meer en waardoor het motorblok ernstig wordt beschadigd. Deze reparatiekosten zullen dan ook vele malen hoger liggen dan bij het tijdig vervangen. Als je niet weet of jouw auto een distributieriem of ketting heeft kun je dit in veel gevallen gemakkelijk zelf controleren; kijk in het onderhoudsboekje of onder de motorkap naar een sticker met daarop het laatste vervangingsmoment.
Een distributieriem moet gemiddeld na 3 tot 5 jaar vervangen worden of bij een kilometerstand van 60.000 - 120.000 km. Dit hangt af van jouw auto/motorisering.
Een belangrijk verschil tussen een distributieriem en distributieketting is de slijtage. Een distributieriem moet gemiddeld na 3 tot 5 jaar vervangen worden of bij een kilometerstand van 60.000 - 120.000 km. In de meeste gevallen gaat een distributieketting levenslang mee en hoeft deze niet altijd vervangen te worden.
Het kan natuurlijk wel voorkomen dat door ouderdom een distributieketting teveel uitrekt (net zoals bij een fietsketting), of dat de kettingspanners en kettinggeleiders zijn versleten. In dit geval wordt vervanging van de ketting (samen met kettingspanners en -geleiders) noodzakelijk. Een indicatie van te weinig spanning op de ketting kan een ratelend geluid zijn bij het koud starten van de motor.
Twijfel je of jouw auto een distributieriem of -ketting heeft? Stuur ons gerust (vrijblijvend) een bericht via onderstaande knop.
Distributieriem of ketting?
Wanneer de distributieriem wordt vervangen, is het sterk aan te raden om ook de waterpomp preventief te vervangen. De waterpomp zorgt voor een goede flow van het koelwater en is een slijtage-onderdeel wat direct is verbonden met de distributieriem. Als de distributieriem toch vervangen moet worden, is vervanging van de waterpomp een kleine extra moeite.
De kosten voor het vervangen van een distributieriem liggen tussen de 400 en 700 euro. Het prijsverschil zit hem in de motorisering van de auto en het model.
Ben je eigenaar van een Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagen, Audi, Škoda of SEAT? Neem gerust contact op voor een vrijblijvende offerte.
Plan jouw afspraak in bij 'Jan', onze digitale assistent. Het werkt heel simpel en je kunt 24/7 een afspraak plannen via de telefoon. Probeer het uit en bel nu met Jan. Direct na het maken van de afspraak ontvang je een reserveringsbevestiging via SMS.
✔ Binnen 3 minuten telefonisch een afspraak plannen
✔ Altijd bereikbaar, 24/7
✔ Direct een SMS-bevestiging
✔ Neemt altijd op, dus geen telefonische wachttijden